En stor fördel med reklamprodukter är att de kan anpassas efter företagarens egna specifika bransch med tanke på att man i princip kan trycka upp sin logotyp på vad som helst. Så länge man fokuserar på sin målgrupp och väljer profilprodukter baserat på deras intressen kommer marknadsföringen att bli en succé. Har man exempelvis ett café är det ett fenomenalt sätt att såväl sprida sitt varumärke som att göra kunderna nöjda genom att dela ut kaffemuggar. I ett sådant fall är en giveaway kanske att föredra, då man till exempel kan dela ut muggar till de 50 första besökarna. Själva evenemanget lockar nya kunder även om inte alla hinner få en mugg, så genom att ordna regelbundna giveaways kan man garanterat bredda sin kundkrets.

Enbart fantasin sätter gränser när det gäller reklamprodukter och genom noggrann planering kommer produkterna att sprida varumärket under en lång tid genom att de används flitigt. En outdoor-butik kan med fördel dela ut termosar med sina kontaktuppgifter och logotyp, medan en advokatbyrå kan satsa på tidlösa högkvalitativa bläckpennor. Inredningsbutiker kanske föredrar blockljus med sin logga på och bokhandlare väljer att ge sina kunder egendesignade häften. Möjligheterna är oändliga, men slutresultatet är det samma; effektiv marknadsföring som räcker i flera år.

Ett allt populärare alternativ som många företagare rekommenderar är att dela ut goodiebags med nödvändigheter. För att nämna exempel kan en sådan goodiebag innehålla bläckpenna, suddgummi, vattenflaska, sötsaker och reflex. Samtliga produkter har givetvis företagets varumärke tryckt på sig och även själva påsen de ligger i bör ha samma design som de övriga varorna. Detta kit är perfekt att dela ut på olika mässor och kommer definitivt att glädja mottagaren då den innehåller produkter som kan användas dagligen. Används de flitigt i konsumentens vardag sprids varumärket till en stor målgrupp och således har man som företagare lyckats med sin marknadsföring.